بهترین روش ستاره دهی و رتبه بندی فیلم و سریال

بهترین روش ستاره دهی و رتبه بندی فیلم و سریال در وبسایت مای ویو به شرح زیر می باشد.

کامل ترین سیستم، سریع ترین نوع و بهترین روش ستاره دهی و رتبه بندی فیلم و سریال داشتن نگاهی کلی به اثر است. در نتیجه در مای ویو، به صورت کلی در نظر گرفته می شود! یک فیلم مجموعه ی بزرگی از کارهای متفاوت و گروهی است! گاهی تنها با یک تدوین مناسب می شود رتبه ی یک فیلم را تغییر داد! اما به صورت کلی اینجا در سیستم ستاره دهی، ده ستاره ی متفاوت برای هر فیلم در نظر می گیریم! که در هنگام دیدن یک فیلم یا بعد از تمام شدن، به آن اختصاص می دهیم.

به صورت کلی ده ستاره برای هر فیلم به عبارت زیر در نظر گرفته شده است:

امتیاز و ستاره دهی

۱. جلب توجه

۲. موضوع و محتوا

۳. فیلمنامه

۴. موسیقی

۵. صحنه پردازی

۶. فیلمبرداری

۷. شخصیت

۸. بازیگران

۹. کارگردانی

۱۰. پایان عالی

۱ – ستاره اول جلب توجه و قابلیت تکرار

فیلم باید قابل دیدن باشد! در اکثر مواقع فیلم را برای سرگرمی می بینیم! اولین هدف فیلم باید جذب مخاطب باشد. پس فیلم باید سرگرم کننده باشد! فیلمی که حوصله انسان را سر ببرد، ستاره ی جلب توجه را نمی گیرد! گاهی فیلم را برای هدفی مانند آموزش یا صرفا آشنایی با موضوعی خاص می بینیم! پس در این صورت فیلم باید آموزنده باشد و کسل کنندگی در حین آموزش را بتواند به نحو احسن از بین ببرد! گاهی هم یک فیلم آنقدر سرگرم کننده است که می توان آن را بارها تماشا کرد! البته خاصیت «قابلیت تکرار» بیشتر می تواند سلیقه ای باشد و برای همین این ستاره بیشتر به همان جلب توجه اولیه اختصاص می یابد! چون فیلمی که یک بار جلب توجه نکرد صدبار هم دیده شود تفاوتی نمی کند!

فیلم ددپول (Deadpool (2016  نمونه ی  یک فیلم جالب توجه با قابلیت تکرار بالا است.

۲ – دریافت ستاره موضوع و محتوا

دومین موردی که در همان ابتدای فیلم و یا حتی قبل از انتخاب فیلم، مورد توجه است؛ موضوع و محتوای کلی فیلم است! فیلمی که در رابطه با موضوعات سطح پایین یا صرفا دغدغه ها و افکار محدود به یک نفر یا یک عده ی خاص باشد! در نگاه اول ممکن است اصلا جذابیتی نداشته باشد! البته این هنر کارگردان و بازیگران است که بتوانند از یک موضوع خیلی سطح پایین هم یک فیلم دیدنی به نمایش بگذارند! مانند نقاشی که موضوع نقاشی اش ساده است اما مفاهیمی در آن می گنجاند! و یا به نحوی (هنری یا حرفه ای) به نمایش می گذارد.

فیلم ابر اطلس (Cloud Atlas (2012  نمونه ی یک فیلم با محتوای سنگین و مفاهیم عمیق است.

۳ – ستاره برای فیلمنامه (سناریو) و متن دیالوگ ها

موضوع و ماجرای فیلم هرچه که باشد اگر به درستی بیان نشود، اگر روند چندان جالبی نداشته باشد، حوصله سر بر می شود. بهترین فیلم ها بهترین نویسندگی ها را دارند و متن دیالوگ ها به یادماندنی و یادگاری است. اگر یک اثر گنگ و نامفهوم باشد ارزش خود را از دست می دهد! البته باید بدانید قابلیت تفکر و اینکه لقمه ی جویده شده در دهان بیننده بگذارید، تفاوت بسیاری دارند! اکثر روند فیلم به دست نویسنده و فیلمنامه نویس است و این دو نفر باید رشته ای به دست بیننده بدهند که در هر دقیقه از فیلم محکم در دست وی باشد و جای سوالی باقی نگذارد! رخنه در داستان می تواند کل فیلم را نابود کند! یک موضوع خوب را اگر درست و صحیح بیان نکنید، کسی نمی تواند مرا متقاعد کند، که حق با شماست.

لئون (Léon: The Professional (1994  نمونه ی یک فیلم با فیلمنامه قوی و دیالوگ های ماندگار است.

۴ – بهترین روش ستاره دهی موسیقی و صداگذاری (مرتبط با شنوایی)

موسیقی فیلم، اثر شنوایی آن است! صداها، دوبله ها، بیان ها و هرچه که شنیده می شود مجموعه ای از احساس و واکنش ها را نسبت به فیلم به همراه می آورند. عمق صداها تاثیر خاص خود را دارد! اینکه موقع بیان یک دیالوگ سنگین، صدای موسیقی یا صداهای دیگر صحنه چنان زیاد باشد که حواس بیننده را پرت کند! بسیار نکته ی ظریفی است. حتی نحوه ی بیان یک دیالوگ توسط بازیگر، گاهی می تواند سرنوشت یک فیلم را عوض کند! (متاسفانه در فیلم های ایرانی، صداها مزخرف است. از همه نظر!!)

میان ستاره ای (Interstellar (2014  نمونه ی یک فیلم با صداگذاری و موسیقی متن خاص است.

۵ – صحنه پردازی (لوکیشن و انتخاب لباس و گریم. مرتبط با بینایی)

فیلم، بیشتر یک اثر مرتبط با بینایی است، تا شنوایی! همین امر باعث می شود فیلم های صامتی باشند که به شدت جذاب و دیدنی هستند! تصویر فیلم، مدت زمان یک سکانس، انتخاب لوکیشن، نور، پس زمینه و تضاد، میزان چشم نوازی، انتخاب لباس و لوازم و اشیای مناسب و… همه و همه مجموعه ی بزرگی است که منجر به خلق یک صحنه است! گاهی نمایی که بازیگر از خود به نمایش می گذارد می تواند بسیار عمیق باشد! در حدی که حواس شما را از نقصان های صحنه پرت می کند و همین زیبایی فیلم را دوچندان می کند! گاهی هم صحنه پردازی های بسیار شلوغ و افراطی برای پوشاندن ضعف های بازیگری و فیلمسازی است.

شکل آب (The Shape of Water (2017  نمونه ی یک صحنه پردازی دقیق و ظریف است.

۶ – ستاره دهی برای فیلمبرداری، حرکت دوربین و زاویه دید

شاید عجیب باشد اما گاهی جهنم هم از بعضی زاویه ها زیبا است! و این زیبایی را مدیون فیلمبردار خواهید بود! یک فیلمبردار خوب بهترین نقطه ی دید را به شما می دهد! شاید یک دلهره تنها با طی یک فاصله ی خاص، با سرعتی خاص، از دوربین تا سوژه، به شدت به شما منتقل شود! نه جیغی نه خونریزی و نه تصاویر چندش! حتی آهنگ مرموزی هم نیست در سکوت مطلق یک فیلمبرداری مناسب گویای همه چیز است! گاهی هم یک فیلمبرداری بد می تواند یک فیلم خوب را به گند بکشد! تکان های بیخود و ادای هندی کم در آوردن (دوربینی که در دست است نه روی پایه) و یا تکراری شدن حرکت های دوربین، از جمله مهمترین عوامل است.

فیلم آواتار (Avatar (2009  نمونه ی یک فیلمبرداری حرفه ای و چشم نواز است.

۷ – انتخاب بازیگر مناسب و شخصیت پردازی درست

لزوما یک بازی خوب و یک بازیگر خوب، منجی فیلم نمی شود! هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد! بهترین بازیگر در همه ی فیلم ها بهترین بازیگر نیست! گاهی بازیگرانی که انتخاب شده اند فیلم را کلیشه می کنند! برای مثال اگر نقش آدم زحمت کش صرفا به فرد سیاه پوست داده شود! نقش کلیشه است! صفات مختلفی که بازیگر به آن ها شناخته می شود و قابل تغییر نیست کارگردان را ملزم به دقت در انتخاب بازیگر مناسب می کند! نقش یک کارگر زحمتکش را اگر به یک فرد با دستان ظریف بدهید! انتخاب بازیگری نامناسب است.

فیلم روز تمرین (Training Day (2001  با بازی دنزیل واشنگتون، نمونه ی یک انتخاب بازیگری بسیار مناسب و شخصیت پردازی حساب شده است.

۸ – بهترین روش ستاره دهی به بازی بازیگران

پس از اینکه بهترین بازیگر برای نقش مورد نظر انتخاب شد و تمام موارد گذشته هم به درستی در جای خود قرار گرفت، تمام بار فیلم به روی دوش بازیگر است! این بازیگر است که فیلم را به شما منتقل می کند! بازیگران بزرگ حتی در بدترین فیلم ها هم نقش خود را عالی بازی می کنند! البته این یک بحث متفاوت است که کارگردان، بازیگر را به درستی به سمت نقش و شخصیتش هدایت کند! و یا اینکه کمتر از بازیگر، بارکشی کند و بتواند سنگینی را به قسمت های مختلف تقسیم کند.

لالا لند (La La Land (2016  نمونه یک فیلم با بازی عالی بازیگران آن است.

۹ – ستاره به کارگردانی

متاسفانه و خوشبختانه همه چیز به کارگردان ختم می شود! متاسفانه به این دلیل که، اغلب فیلمسازان و افرادی که در سینما فعالیت دارند، این امر را نادیده می گیرند! و مثلا اگر یک فیلم صداگذاری خوبی نداشته باشد؛ می گویند تقصیر صدا گذار است! اما از حق نگذریم، همه چیز باید از زیر نگاه دقیق کارگردان بگذرد! کارگردان باید بهترین تیم را انتخاب کند و کار آن ها را تحویل بگیرد! کارگردان باید بتواند یک تیم خوب را عالی کند! باید بتواند بالاترین پتانسیل ها را از دل افراد بیرون بکشد! هر شخص در زیر سایه ی یک کارگردان خوب می تواند به نهایت خودش برسد!

خوشبختانه هم به این دلیل که، یک کارگردان خوب می تواند تمام کمبود ها را زیرکانه جبران کند! این کارگردان است که باید سوالات بینندگان را پاسخ دهد! اگر بیننده بگوید چرا در فلان صحنه بازیگر فلان کار را نکرد؟ یا کرد؟ و کارگردان نتواند جواب دهد! یعنی در کل، فیلم بی هدف بوده است.

از گور برگشته (The Revenant (2015  نمونه ی یک فیلم با کارگردانی فوق العاده است.

۱۰ – آخرین و بهترین روش ستاره دهی به پایان عالی (تفاوت میان فیلم خوب و شاهکار)

ستاره ی دهم به فیلمی داده می شود که حرفی برای گفتن باقی نگذارد! اینکه چند دقیقه آخر فیلم، حاصل تمام این وقت و صبری که برای فیلم صرف کرده اید را به بهترین شکل دهد! تفاوت یک شاهکار، یک فیلم خوب و یک فیلم افتضاح است! فیلم خوب به نحوی می گذرد که شما در پایان فیلم انتظار هر اتفاقی را داشته باشید و آخر فیلم را نتوانید حدس بزنید! اما فیلم شاهکار فیلمی است که بگویید نه تنها فکرش را نمی کردم، بلکه بهترین پایانی بود که می توانست داشته باشد! البته گاهی در برخی فیلم ها که پایان مشخصی دارند، (برای مثال فیلمی که از روی واقعیت ساخته شده است، یا فیلمی که در رابطه با یک مفهوم حقیقی و ثابت است!) آنقدر همه چیز عالی به تصویر کشیده می شود که خود فیلم مورد توجه است! نه قابلیت پیش بینی شدن یا نشدن!

مرثیه ای برای یک رویا (Requiem for a Dream (2000  نمونه ی یک فیلم با یک پایان بی نظیر است.

با تشکر از توجه شما

مای ویو

matin

matin

A goal should scare you a little, and excite you A LOT! Joe Vitale اگر نظرات متفاوتی داریم.. به دل نگیرید! نظرات خودتون را بیان کنید. تا فرق موضوعات عمیق، باهر چیز پست، مشخص میشه.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *