مفاهیم نهفته در فیلم How to Train Your Dragon 2010

مفاهیم نهفته در فیلم How to Train Your Dragon 2010

مفاهیم نهفته در فیلم How to Train Your Dragon 2010

مفاهیم نهفته در فیلم How to Train Your Dragon نقد و بررسی:

۱۰ ستاره

شروع:

فیلم How to Train Your Dragon یا چگونه اژدهای خود را تربیت کنید یا چطور اژدهای خود را رام کنیم! به نظرم اسم انگلیسی فیلم خیلی زیباتر هست! و حس بهتری را منتقل میکنه!

در اولین نگاه، متوجه ترکیب فوق العاده ی وایکینگ ها با اژدهاها شدم! و تناقض ضعف شخصیت اول هیکاپ Hiccup  یا همون سکسکه، با قدرت همیشگی و جاه طلبی های وایکینگ ها! همه چیز عالی تدارک دیده شده… دشمنانی وحشتناک که آتش از دهانشون بیرون میاد! و خشم شب! بهترین و سریع ترین و مرگبار ترین اژدهایی که هنوز هیچکس موفق به دیدنش نشده!!

یک خلاصه:

هر چند سال یک بار، کمپانی دریم وورکس DreamWorks  دست به ساخت شاهکاری کاملا متفاوت و خاص میزنه. ماجراها، شخصیت ها، گفتگوها و تقریبا همه چیز فیلم چگونه اژدهای خود را تربیت کنید خاص و به یاد ماندی است.

فیلم مملو از مفاهیم عمیق روانشناسی و جامعه شناسی هست! که گاهی متحیر میمونید این برای کودکان ساخته شده؟ یا یک کلاس آموزشی سطح بالاست! شاید هر دو!!

حس شروع فیلم فوق العاده است! صدای جی باروشل Jay Baruchel  واقعا به نقش سکسکه میاد! گاهی وقت ها ضعف های ما باعث خلق چه قدرت هایی که نمیشن!

سکسکه به خاطر اینکه قدرت بازو نداره از قدرت مغزش استفاده میکنه و وسایل کمکی میسازه! با همین نقطه ی قوت متفاوتی که نسبت به قوم و قبیله اش داره! به سمت بروز رفتار جدید و نقطه ی دید متفاوتی کشیده میشه!

وقتی کتاب راهنمای اژدها را مطالعه میکنه تمام گذشتگان از اژدهاهایی که گرفته و دیده شده بودند بد نوشتند! به شدت کشنده! مرگبار! به محض دیدن بکشید!

نقد مفهومی برای فیلم How to Train Your Dragon :

اسم خشم شب چه تعبیر قشنگی از بُعد ترس و خشم درونی ما داره! اژدهاها در این فیلم نماد ترس ها و خشم های زندگی ما هستند! در اکثر موارد ما یا از ترس هامون فرار میکنیم! یا میخواهیم که با تمام قدرت باهاش مبارزه کنیم! و چقدر زیبا نشون میده که این کار اشتباهه! شما نباید از خشم خودتون بدتون بیاد، نباید از ترس خودتون واهمه داشته باشید! و به محض دیدن بکشیدش! باید ترس های خودتون را بشناسید…

درست در زمانی که بزرگتر و با تجربه ی قبیله که دست و پاشو اژدهاها خوردند! داره کوچکترها را تربیت میکنه! یکی از همین کوچکتر ها یعنی هیکاپ به سراغ تربیت ترسشون یعنی خشم شب میره! ببینید چقدر زیبا بیان میکنه! کافیه به چشم رام شدنی بهشون نگاه کنید! اونوقت دیگه ترسیدن بی معناست! با خشم خودتون مقابله نمی کنید! بلکه میشناسیدش! شاید ترس شما هم از چیز بزرگتری بترسه! شاید عادت های خشمگین شدن خودتون را شناختید و تنها کافیه پا روی خط نگذارید!

شاهکار ماجرا:

درست جایی که هیکاپ، در هزارتویی که خشم شب واسش روی خاک طراحی کرده پا روی خط میذاره! و متوجه خشم اژدها میشه! برای همین دیگه پا داخل مرز ها و خط کشی ها میذاره و هیچ حریمی را نمیشکنه! قبلش سعی کرد نزدیک اژدها بشه ولی راهش نه غذا دادن به خشم بود نه حمله ور شدن بهش! کافیه با راه خودش قدم برداره! مثل یک برگ در باد داره میرقصه و میچرخه و در هزار تو قدم بر میداره! که ناگهان خودش را در نزدیک ترین فاصله با خشم میبینه!!

و اینجاست که یکی از زیباترین صحنه های موجود در فیلم هایی که تا به حال دیدم خلق میشه! چشم ها بسته و منتظر اولین لمس!

"یکی

به قدری صحنه زنده است! که حس تماس را با کف دست خودتون احساس می کنید!! با اینکه این فقط یک کارتون هست! و نه حتی یک فیلم و صحنه ی واقعی!!

تعبیر در زندگی واقعی:

فوق العاده بود! هر خشمی و هر ترسی در زندگی دارای ضعفی هست! اگر از تاریکی می ترسید! لازم نیست دیوانه وار در تاریکی به این سمت و آن سمت فرار کنید! کافیه نور را به اعماق تاریک زندگیتون بیارید! کافیه بفهمید از چه چیز تاریکی می ترسید! یا نقطه ضعف تاریکی را پیدا کنید و با همکاری، همه چیز را حل کنید! مثل وقتی هیکاپ یک باله ی مصنوعی برای خشم ساخت و با هم، آسمان ها را در نوردیدند!

تا کم کم خشم را بیشتر میشناسه! شب را بیشتر میشناسه و متوجه میشه تمام این اژدهاها! خودشون از چیز بزرگتری میترسند! خودشون به تعبیری اسیرند! اگر شخصی دچار حرص مال دنیا شده! چاره اش بیشتر جمع کردن و بیشتر درآوردن نیست! چرا که هرچقدر این اژدهای غول پیکر را تغذیه کنید! بیشتر هم بزرگ و غیر قابل کنترل میشه! ترس از فقر انسان را دچار حرص مال و ثروت میکنه! اگر ایمان داشته باشید که زندگی در جریان است! به چنان آرامشی خواهید رسید که حتی پادشاهی کل جهان هم این احساس را به شما نمی دهد!

اگر از مردود شدن می ترسید! لازم نیست شب ها تا صبح درس بخونید! کافیه راه یادگیری خودتون را پیدا کنید و بدون آسیب زدن به سیستم دفاعی بدنتون! کتاب ها را یکی پس از دیگری لوله کنید!

سختی های بیشتر در بررسی فیلم How to Train Your Dragon :

همانطور که این فیلم How to Train Your Dragon نشون میده! یکی از سخت ترین قسمت های این روش، مقابله با ترس دیگرانه! و اینکه از دیگران بخواهید تا حرف شما را قبول کنند! همین الان من دارم همین کار را میکنم! و به شما میگم که مثل بقیه ی وایکینگ ها، فقط به حرف های من گوش بدید! و کمی تفکر کنید… هر ترس و خشمی راهی داره! نگرخید! دست و پای خودتون را گم نکنید! هیچ چیز غیر ممکن نیست! هر چیزی راهی داره!

وقتی هیکاپ میخواد به دیگران بفهمونه که اژدها ها بد نیستند! سخت ترین قسمت ماجراست که به حرفش گوش بدهند! البته دیگران هم تقصیری ندارند چون اونها تجربیات هیکاپ را ندارند! اونا از زاویه ی دید هیکاپ به قضیه نگاه نمی کنند! پدر هیکاپ چون همسرش توسط اژدهاها کشته شده! به هیچ چیز گوش نمیده و فقط و فقط مملو از خشم نسبت به این موجودات شده! صحبت کردن و متقاعد کردن همچین شخصیتی واقعا کار سخت تری نسبت به تربیت اژدهای خودتون هست!

آخرین مرحله:

و در آخر وقتی با ترس های واقعی مواجه میشید و شکستشون میدید! ممکنه حتی تلفاتی هم داشته باشید یا چیزهایی را از دست بدید! ولی مهم نیست! چون شما دیگه زندگیتون را پیدا کردید!

پس زندگی کنید… و اژدهای خودتون را تربیت کنید!

نقد فنی:

شخصیت دختر فیلم نچسب بود! البته انتظاری هم نمیرفت سیندرلا مقابل سکسکه قرار داده بشه!

ظاهر خشم شب بی شباهت به گربه نبود! رفتاری هم شبیه به گربه سانان داشت.

اشاره به اینکه نوشته و کتاب و علم قدرت ماندگاری بیشتری نسبت به سنت ها داره جالب بود!

توصیه می کنم ببینید!
  • یک سوال: به نظر شما متقاعد کردن کدام شخصیت دشوارتره؟ ترسو! تعصبی! نادان! مسن! چرا؟

 

جلب توجه

از همون ابتدا، با پوستر، با اسم فیلم و با نحوه شروع شدن و صدای جی، جلب توجه کرد! تا آخرین قسمت فیلم!

موضوع و محتوا

موضوعش بسیار زیبا و خاص بود! تکرار نشدنی و تکراری نشدنی!

فیلمنامه

میشه گفت اکثر دیالوگ ها نویسندگی ها با دقت تمام انجام شده بود. حس ماجرا کاملا منتقل شد!

موسیقی

صدا ها عالی بودند! صداگذاری ها و موسیقی ها همه خاص بودند.

صحنه پردازی

همه چیز در این فیلم به یادماندنی بود! به طرز خارق العاده ای گرافیک فیلم چشم نواز بود.

فیلمبرداری

زاویه ها همه با دقت انتخاب شده بودند و بهترین نقطه ی دید را به بیننده می داد.

شخصیت

شخصیت ها همه سر جای خود بودند. حتی شخصیت حیوان فیلم یعنی خشم شب بسیار خوب طراحی شده بود!

بازیگران

همه واقع گرایانه بود! باورپذیری فوق العاده ای در فیلم موج میزد!

کارگردانی

جمع کردن این حجم از کار و ارائه ی انیمیشن در قالب فیلم کار بسیار دشواری هست! که به بهترین شکل انجام داده بود!

پایان عالی

به شدت زیبا و عالی بود! یکی از عالی ترین پایان ها و به یادماندنی. کمی درونمایه ی غمگین اما ارزشمند و دوست داشتنی!

matin

matin

A goal should scare you a little, and excite you A LOT! Joe Vitale اگر نظرات متفاوتی داریم.. به دل نگیرید! نظرات خودتون را بیان کنید. تا فرق موضوعات عمیق، باهر چیز پست، مشخص میشه.

مطالب مرتبط

۴ دیدگاه‌

  1. ویدائو گفت:

    این فیلم رو دیدی؟

  2. زهرا گفت:

    وای چقدر قشنگ بود لذت بردم از چیزایی که نوشتی من عاشق این فیلم بودم عاشق تر هم شدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *