فیلم A Star Is Born 2018 موشکافی ستاره ای متولد شده

فیلم A Star Is Born 2018

فیلم A Star Is Born 2018

فیلم A Star Is Born 2018 :

۷ ستاره

مقدمه:

فیلم از همون لحظه ای که شروع میشه صدای حضار میاد و حس شور و هیجان و جذابیت به بیننده القا میشه! ولی بلافاصله فردی را نشون میده که مردم منتظر حضورش هستند و وضعیت خوبی نداره! Bradley Cooper بردلی کوپر ، در نقش جک، و یه چندتا قرص هم میندازه بالا! حس قبلی جاشو به یه حس افسوس و یا ابهام و تناقض میده! حرکت خوب دوربین این حسو دوچندان میکنه! مستی فرد به بیننده منتقل میشه… و دستی که از مسئولین کنسرت پشت کمرش میاد و بهش میگه تو خوبی! در حالی که اصلا خوب به نظر نمیاد! متن اهنگی هم که میخونه باز بیشتر حس داغون بودن این شخص به بیننده القا میشه! آخرش هم که با یک سر درد و وضعیت نامناسب سوار ماشینش میشه و باز به الکل پناه میاره!

همین چند دقیقه به شما این حسو میده که این شخص یه مشکل اساسی داره! یا اینکه یه چیزیش میشه!

ژانر فیلم درام یا غم انگیز ، موزیکال یا آهنگین و رمانتیک یا عاشقانه است! رده سنی هم R یعنی بزرگسال در نظر گرفته شده!

شروع:

بلافاصله فیلم دختر ماجرا، Lady Gaga لیدی گاگا در نقش Ally اَلی را معرفی میکنه! داخل دستشویی! با یه نفر کات میکنه! بهش نمیاد عوضی باشه ولی بهش هم نمیاد شخص متعهدی باشه! برعکس اون پسره است ظاهرش و جایگاهش گویای داغون بودن اوضاعش هست ولی انگار از درون یه احساس عمده ای راجع به خودش داره که نمیذاره توی این منجلاب فرو بره!

نحوه ی برخورد این دوتا شخصیت خیلی جالبه! داخل یه بار خیلی بیخود؛ پسره (خوشتیپ و رده بالا و مشهور) در به در دنبال الکل میگرده! (سطح پایین) – دختره (بیریخت و اساسا هیچکی نیست!) اومده تا خوانندگی کنه! (سطح بالا)

یک نکته:

جالبه واکنش اشخاص در این بار به دیدن آدم مشهور متناسب با توقعات روتین نیست! شاید این حسو به بیننده بده که خودشون هم آدم های نرمالی نیستند! و از طرف دختره (اَلی)، این رفتار به ما میگه که هیچ رویای بچه گانه ای توی سرش نداره که با دیدن یه شخصی شروع به جیغ و فریاد کنه! و اگر هم داره میخونه صرفا دنبال شهرت نیست و مشخصه برای دلش و توانایی خوانندگیش میخونه!

مهمترین عنصر در فیلم A Star Is Born 2018:

برخی سکانس های فیلم به صورت کاملا واقع گرایانه ای عادی پیش میره! صحنه ها اینقدر با جزئیات به نمایش گذاشته میشن که حس میکنید فیلم واقعی و مستند هست! و یا اینکه بهتر، دارید پخش زنده میبینید!

شخصیت ها:

از اونجایی که دختره صلیب انداخته و خیلی واضح اینو به بیننده نشون میده! به این تفکر باید دقت کنید که در قید و بند چیزهای مذهبی هم ممکنه باشه! و وقتی به بینی بزرگش اشاره میکنه! حاکی از اینه که اعتماد به نفسش پایینه ولی صدای قشنگی داره! همه ی این ها به علاوه وضعیت مالی نه چندان خوبش، خیلی راحت عقب نگهش داشته! در یک جایی از آخر فیلم انگار داره دعا هم میکنه!

«همه با استعدادن! فقط مهم اینه طوری بیانش کنی که بقیه بهت گوش بدن!» واقعا جمله ی جالبی بود که جکسون مین با بازی فوق العاده زیبای بردلی کوپر به اَلی گفت. جک تقریبا یتیم بوده و با برادرش بزرگ شده و اینطور که مشخصه یکمی از جانب برادرش لوس شده و بیشتر سختی ها را بابی تحمل کرده!

سم الیوت Sam Elliott هم بازیگر فوق العاده با صدای بسیار عمیقی هست که در این فیلم در نقش بابی، برادر جک، حضور داره!

نمیدونم بگم لیدی گاگا خوب بازی نمیکنه! یا شخصیتی که واسش نوشتن اصلا تعادل نداره! یه جا خونسرد و دیپ (عمیق) عمل میکنه! یه جا هم وراج و سبک سر! رفتار هوشیارانه اش با مستیش برعکس چیزیه که عموما توی واقعیت اتفاق میافته! شب موقع اولین ملاقات باید عشق و حال میکرد و امروز متعجب و محتاط و در عین حال کنجکاو!

بحث کلی فیلم A Star Is Born 2018 :

اگه یکم دیگه برا این فیلم وقت گذاشته بود و یا وسواس بیشتری به خرج میداد! به جرات میگم یکی از اون فیلم های شاهکار و ابدی را خلق میکرد! متاسفانه فیلم یه جاهایی از دست رفت و دیگه جلب توجه نمیکنه!

لات بازی دختره اصلا جالب نبود! تناسبی هم با شخصیتش نداشت! طوری رفتار میکرد که خیلی خونسرده بعد یهو بووم!؟ توی فروشگاه هم با فروشنده که از جکسون عکس گرفت طوری حرف میزنه که انگار دوس دخترشه! یخورده زیادی هنوز هیچی نشده جوگیر شد به نظرم این صحنه ها را باید میذاشت برای بعد از آشناییشون! و مدت زمان بیشتری با هم باشن! که باز هم به شخصیتی که از دختره نشون داده نمیخورد!

نمیدونم کجای فیلم میلنگید که یهو حس کردم از ماجرا جدا شدم! یعنی یا باید چند دقیقه دیگه به قرار و آشنایی این دوتا اضافه میکرد تا ما هم همراهشون احساس آشنایی و خودمونی شدنشون را بیشتر درک کنیم! یا اینکه به طرز خیلی ماهرانه تری توی همین چند دقیقه بیننده را همراه میکرد با حس فیلم!

موضوع یک ستاره متولد شده:

موضوع فیلم خیلی قشنگه! جدای از اینکه این پیام را به بیننده میده که باید خودتونو بروز بدید و هنرتونو به نمایش بگذارید! خیلی زیباتر هم میگه که باید خودتون بمونید! یک مرز باریکی بین هنرمند بودن و یه تصویر مد شده هست! اگر اون روح هنری و استعداد عمیقتون را از دست بدید! دیگه چیزی واستون نمیمونه چون اون خود شما هستید! و اگر یه تصویر دلخواه و مد روز باشید… بعد از یه مدت دیگه هیچی نیستید!

نمیدونم چرا هیچکدوم از واکنش های شخصیت ها به موقعیت هایی که پیش میاد! واقعی و قابل لمس نیست! جایی که باید عصبانی بشه خیلی خونسرد یا دلسوزه! جایی که باید حواسش باشه قاطی میکنه!

میبینید جک خیلی از پدرش حرف میزنه خیلی پدرشو بزرگ کرده در نظر خودش! درحالی که گویا هیچی نبوده و یه آدم لاابالی بوده! این توی زندگی همه پیش میاد که برای بیان احساسات خیلی نهفته ی درونشون و یا برای گفتن چیزی که نمیتونند راحت به زبون بیارن! یه سری حقایق را تغییر میدن! اینجا جک داره در واقع برادرش بابی را تحسین میکنه ولی تمام تعریف هاش را از پدرش میکنه! در واقع بت جک همون بابی هست که صدای کلفتش را از اون تقلید میکنه و به خاطر این کار حتی هورمون هم میزنه! از یه طرف هم خودش را لایق چیزی که داره نمیدونه و مدام میخواد مثل پدرش که یک الکی بوده رفتار کنه!

یه نصیحت:

وقتی کسی را دوست دارید! و به این دلیل ترکش می کنید! شما یه حیوون گربه صفت بی بته هستید! چون یک انسان وقتی کسی را دوست داره تحت هر شرایطی کنارش میمونه! نه اینکه دنبال بهانه باشه برای رفتن و چه بهانه ای نکبت تر از اینکه چون میخوام بهت آسیب نرسونم ترکت میکنم!

تمام شدن فیلم A Star Is Born 2018 :

ناشیانه؛ احمقانه؛ بازی با احساسات؛ تقلای بیش از اندازه برای دراماتیک کردن پایان! اینا کل چرندیاتی بود که با این پایان نسیب این فیلم میشه! واقعا تفاوت یک شاهکار با یک فیلم خوب توی همین چند دقیقه آخرش هست! کسی که نمیتونه یه فیلم خیلی قشنگ با پایان خوش بسازه یعنی یه احمقه آماتوره!

حرف آخر:

فیلم A Star Is Born 2018 یا ستاره ای متولد شده یک فیلم هنری از بردلی کوپر هست! فیلمیه که طبق نظر خودش ساخته و حرف دلشو زده! جالبه که این روزها اصولا کسی جرات نمیکنه از این کارها بکنه! چون معمولا آدم های این دوره زمونه زیادی پوچ هستند و مخاطبین دیگه شور پوچی را از مزه بردن! پس بهتره چیزی که تماشاگران میخوان بهشون تحویل بدی تا کلی هم پول به جیب بزنی! ولی خب این فیلم از این دست فیلم هاییه که چیزی که میخواستن بسازن را ساختن نه چیزی که مخاطب میخواد ببینه! ولی میتونست خیلی قشنگ تر از این ها بشه!

شاید چون من توقعم نسبت به این فیلم بالا رفته بود الان یکم نظرم در موردش عوض شده! ولی در کل فیلم خوبی بود!

توصیه می کنم ببینید!

پایان

  • یک سوال: شما حاضر هستید ریسک کنید و خودتون باشید؟ حتی اگر مطمئن باشید کمتر از نرمال محبوب و موفق میشید؟

 

جلب توجه

شروعش تا یه جایی خوبه، ازونجا به بعد دیگه جالب نبود!

موضوع و محتوا

خیلی خوب بود! اینکه خودت باشی، نه اون چیزی که دیگران انتظار دارن ازت!

فیلمنامه

اگر قرار باشه متن آهنگ ها را جزو فیلمنامه بیاریم خوب بود! دیالوگ ها کمی حالت صحبت های روتین داشت و فکر میکنم فیلم میخواست که اینطوری احساس بشه! با توجه به نحوه فیلم برداری!

موسیقی

قسمت عمده ی فیلم مسیقی ها و صداهای خوبش بود!

صحنه پردازی

خوب کار کرده بود و علاوه بر باورپذیری، عنصر جذابیت را هم داشت!

فیلمبرداری

خیلی خوب و حرفه ای بود!

شخصیت

قوی کار نشده بود جزئیات نداشت به علاوه گیرایی پایینی داشتند! من باهاشون ارتباط برقرار نکردم!

بازیگران

خوب بازی کردند! عیب و ایرادات لیدی گاگا را هم میذاریم پای حساب اینکه بیشتر خواننده است تا بازیگر!

کارگردانی

به این خاطر بهش ستاره نمیدم که بگم بردلی کوپر کارگردان خوبیه! نه اصلا! ستاره دریافت میکنه چون حرف دل خودشو با این فیلم بیان کرد!

پایان عالی

پایانش چون یه جورایی مربوط به شخص کارگردان میشه نمیشه گفت خوب و بد داشت ولی من نپسندیدم میتونست خیلی قشنگ تر باشه!

مای ویو

matin

matin

A goal should scare you a little, and excite you A LOT! Joe Vitale اگر نظرات متفاوتی داریم.. به دل نگیرید! نظرات خودتون را بیان کنید. تا فرق موضوعات عمیق، باهر چیز پست، مشخص میشه.

مطالب مرتبط

۶ دیدگاه‌

  1. شایان گفت:

    نقدت خیلی خوب بود منم توصیه میکنم این فیلم را دوستان حتما ببینند خیلی قشنگ بود. ممنون بابت سایت خوبت

  2. zarin گفت:

    آقای نویسنده‌ی متن!
    بهتره کمتر از علامت تعجب استفاده کنی، اینهمه تعجب خوب نیستا 🙂

    • matin matin گفت:

      بیشتر این علامت تعجب ها همان نقطه است و به خاطر اینکه سیستم سئو نقطه را در متن فارسی درست تشخیص نمیده برای جدا کردن جمله ها از ! باید استفاده کرد.

  3. مهرداد فروتن گفت:

    خیلی خوب نوشتی ممنونم از متن و سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *