سریال The Big Bang Theory تئوری بیگ بنگ، یک دوستانه احساسی و به یاد ماندنی

سریال The Big Bang Theory تئوری بیگ بنگ، یک دوستانه احساسی و بامزه

سریال The Big Bang Theory تئوری بیگ بنگ، یک دوستانه احساسی و بامزه

سریال The Big Bang Theory :

۷ ستاره

مقدمه:

یک سریال قشنگ با روابط قشنگ، اتفاقات قشنگ و یک پایان قشنگ تر! لحظه هایی که با احساسات شما سر و کار داره و با هر قدم یک گوشه از دلتون را بدست میاره! به دور از زرق و برق و شلوغی های دیگر پیش میره و تا آخر راه شما را با خودش همراه میکنه! اینا همه اش ویژگی های سریال خوب The Big Bang Theory تئوری بیگ بنگ هست! یک مجموعه تلویزیونی کمدی رمانتیک در ۱۲ فصل ۲۴ قسمته!

ماجرای کلی سریال، در رابطه با هفت دوست است! سه تای این ها نقش اصلی و ما بقی نقش کمکی دارند! زندگی، کار، رابطه دوستانه، رابطه عاشقانه و اهداف این هفت نفر، درونمایه ی سریال را ساخته است!

به جرات میگم قسمت اول و شروع شدن سریال اصلا چنگی به دل نزد! با توجه به موقعیت و موضوع که دو نقش اصلی فیلم با یک ظاهر خیلی ساده! رفته بودند اسپرم بفروشند یا اهدا کنند! غر زدن های مداوم یکی از این شخصیت ها واقعا روی اعصاب بود! تا اینکه دختر ماجرا را نمایش داد و تازه فهمیدم این از اون سریال ها نیست! چند نفر خوره ی علم هستند، آدم های ساده و بی آلایش! چند تا دوست صمیمی با کلی مشکلات ولی روحیه ی بچه گانه و در عین حال باهوش و خودمانی!

همه ی این ها در کنار هم به همراه بالا و پایین زندگی ماجرای این سریال جالب است!

توضیحات روانشناسی مرتبط:

شاید ما ایرانی ها زیاد با این تیپ سریال ها همزادپنداری نکنیم! و بیشتر به خاطر این هست که خیلی درگیر رسم و رسومات خانوادگی هستیم! و بیشتر افراد پس از ازدواج با خانواده و فامیل رفت و آمد می کنند! و در ایران کمتر مشاهده میشه چنین اکیپ های گرم و دوستانه ای که از پایه و تقریبا از هیچ با هم شروع می کنند تا به جاهای بزرگ برسند! اکثر دوستی های ما به دوران دانشجویی یا دانش آموزی ختم میشه! و نهایتا روابط بین فردی با روابط فامیلی و مخصوصا فامیل خانم ها محدود هست! خواهر با خواهر باجناق ها با هم! همین و بس!

به وجود اومدن چنین روابط دوستانه ای نیازمند روحیه ی بخشش و صداقت هست! از طرفی استقلال فردی در جوامع غربی خیلی بالاتر از جوامع جهان سومی مثل ایران است! در کشور های پیشرفته افراد از سطح اطلاعات اجتماعی و خودشناسی بالاتری نسبت به جهان سوم برخوردارند! زندگی خود را راحت تر به دست می گیرند و فرم دهی روانشناسانه فردی و اجتماعی بهتری دارند! همین وجود چنین سریال هایی باعث تشدید این روابط می شود! ایجاد گروه های دوستانه کوچک که ریز و درشت همدیگر را میدانند و در عین حال با یکدیگر دوست هستند! بر خلاف روحیه ی به شدت دغل باز ما! اصولا نقاب های گوناگون هستیم تا خودمان!

توضیحات سریال The Big Bang Theory:

آموزش های علوم انسانی که از طریق رسانه به بینندگان داده می شود بسیار زیبا و کارآمد هستند! سریال تئوری بیگ بنگ با درون مایه ی دوستانه و روابط بین فردی خاص یک کارگاه آموزشی! برای دسته آدم هایی است که با داشتن اهداف خود زندگی را از محلی آغاز می کنند! و در این راه با دوستانشان و همراهانشان در یک زندگی با فراز و نشیب های آن قدم می گذارند!

با اینکه قسمت های زیادی داره ولی به طرز جالبی اصلا تکراری و خسته کننده نیست! کاملا یکنواخت هست ولی خسته کننده نه! تقلای زیادی برای تنوع نمیکنه! ولی خیلی جالب همه چیز پیش میره و به زور شما را به دنبال خودش نمیکشونه! بلکه شما خیلی راحت خواهید دید که کلی قسمت و فصل از این سریال را دیدید! گذر زمان را خیلی آسون بدست میگیره و پیوستگی سریال بالا هست! چون ماجرا پخش و شاخه شاخه نیست و بیراهه اضافه زیادی نداره!

احساس الاف بودن به بیننده نمیده! و بر خلاف سریال های دیگه مثل گیم آو ترونز یا همون بازی تاج و تخت! یا مثل How i met your mother چطور مادرتون را ملاقات کردم! که یکی دو فصل به صورت کامل الافی و مسخره بود! یعنی به طور تمثیلی میشه گفت: شما از پله های یک ساختمون بالا میرید! و بعد میبینید آخرین طبقه خالی بود! و بعد این ساختمون را باید خراب کنید و بعد برید سراغ ساختمون بعدی! و این حس بدی به بیننده میده انگار که این قسمت ها و این فصل ها کاملا بیهوده بوده!

شخصیت ها:

شلدون کوپر – Sheldon Cooper : (شخصیت محبوب من)

با بازی Jim Parsons جیم پارسونز ، یک نابغه ی اعصاب خرد کن! دکترای فیزیک نظری، فردیست با ضریب هوشی بالا، و روابط اجتماعی کم! کیفیت زندگی پایینی دارد و از تغییر بیزار و فراری است! همه چیز را به شدت کلیشه ای دوست دارد! تمام تمایلات خویش را می داند و از احساساتی شدن بدش می آید! واکنش هایش در عین حال که منطقی هستند ولی با عقل جور در نمی آید و این شخصیت را بسیار خوب بازی می کند! در عین حال که خیلی روی اعصاب است اما چون ذاتا فرد خوبی است! و کمی شبیه بچه ها رفتار می کند دوست داشتنی است!

لئونارد هافستادتر – Leonard Hofstadter :

با بازی Johnny Galecki جانی گالکی ، یک فرد باهوش و با شخصیت مراعات کننده! به نوعی بی زبان و رفتار دهنده دارد و بهترین دوست شلدون کوپر است! چون در واقع خیلی با وی کنار می آید! لئونارد دکترای فیزیک تجربی دارد و از ابتدای فیلم عاشق پنی می شود! در کودکی به دلیل نداشتن رابطه ی عاطفی مناسب با مادر روانشناسش! به شدت به دنبال تایید دیگران است و از اعتماد به نفس ضعیفی برخوردار است! با این حال تنها کسی است که تلاش کاملا موفقیت آمیزی برای به دست آوردن پنی دارد!

پنی – Penny :

با بازی Kaley Cuoco کیلی کوکو ، یک دختر شلخته و جذاب است که زندگی به هم ریخته و آشفته ای دارد! اکثرا جذب افراد صرفا با جذابیت ظاهری می شود! تضاد میان این شخصیت با لئونارد و شلدون سریال را تماشایی تر کرد! بهترین دوستِ دختر شلدون محسوب می شود و میان همه ی شخصیت ها به نرمال جامعه نزدیک تر است! ماجراهای میان پنی و لئونارد و شلدون باعث می شود تا بیننده بیشتر به سمت سریال کشیده شود! و همانطور که پنی جذب آن ها می شود و با آن ها آشنا می شود ما هم آشنایی بیشتر و صمیمیت بیشتر پیدا می کنیم!

هاوارد والوویتز – Howard Wolowitz :

با بازی Simon Helberg سایمون هلبرگ ، طبق معمول نقش دلقک یهودی سریال های تلویزیونی را دارد! مهندس مکانیک است و در زمینه صنایع فضایی فعالیت می کند! بیشتر ادا اصول در می آورد و جوک های تکراری و مسخره ی یهودی ها را می گوید یک مادر تنها هم دارد که فقط عربده می کشد! ولی هیچوقت در فیلم وی را ندیدیم! شخصیت خاصی ندارد و در قسمت های اولیه بیشتر نقش کمکی است و گاهی هم حضورش اصلا احساس نمی شود! با اینکه در دانشگاه رده بالای ام آی تی MIT درس خوانده است اما به شدت از طرف شلدون کوپر مورد تمسخر قرار می گیرد که خیلی هم لذت بخش است 😀 !

راج کوتراپالی – Raj Koothrappali :

با بازی Kunal Nayyar کونار نایار ، بهترین دوست هاوارد است که برای تحصیل از هندوستان آمده است! کمی رفتار های اغراق آمیز فمنی دارد! (زنانگی اش بیشتر از مردانگی اش است!) گاهی کمی بی شعور و بی مراعات است و در ابتدای سریال هم اصلا نمی تواند با زن ها صحبت کند! و تنها کسی است که در میان این اکیپ، نمی تواند زوج مناسب خود را پیدا کند! از طرفی کمی نژاد پرستانه است که گویا جنبه ی پیغامی برای کلیه ی مهاجران خارجی هم دارد! اینکه اینجا خبری از پیدا کردن همسر نیست مخصوصا اگر شما یک ناز پرورده ی پولدار از یک کشور خارجی هستید!

برنادت روستانکوفسکی – Bernadette Rostenkowski :

با بازی Melissa Rauch ملیسا راوچ ، یک دختر ریزه میزه و در عین حال بدجنس و عوضی است! شاید ظاهر نرم و آرام و صدای بسیار زیر و جیغ جیغی غیر طبیعی اش برای پوشاندن همین باطن آشغال و مزخرفش باشد! همسر هاوارد و یک شخصیت زیر آب زن و زورگو و نچسب دارد! که با لبخند های فوق العاده زشتش سعی در پوشاندن این حقیقت درونی اش دارد! در کل فرد خوبی است ولی بیشتر رفتار های خودخواهانه و آب زیر کاهانه است!

ایمی فرح فالر – Amy Farrah Fowler :

با بازی Mayim Bialik ماییم بیالیک ، نامزد شلدون کوپر است که به شدت با شخصیت وی همسانی دارد! از نظر ظاهری شبیه زن های مسن و از مد افتاده است! و اکثر عمر خود را در تنهایی به سر برده و دوستی نداشته است! به شدت دنبال شلدون است و از طرفی هم میخواهد بهترین دوست پنی باشد! و جالب اینجاست که همانند لئونارد، به آرزوهایش می رسد!

نکته های مثبت:

خوبی سریال The Big Bang Theory تئوری بیگ بنگ این هست که اصلا این حس را به شما نمیده! و تمام قسمت ها در جهت داستان کلی هست و این خیلی خوبه! هر قسمت یک پله و یک طبقه به سمت بالا هست و هرگز پله ای خراب یا قابل حذف نیس! و در آخر سریال شما در آخرین طبقه ی یک ساختمان بلند هستید که تقریبا تعداد طبقات این ساختمان! به اندازه ی تعداد قسمت های سریال هست!

در سریال تئوری بیگ بنگ، فرم لباس های شخصیت ها تغییر نمی کند! برای مثال شلدون همیشه یک تیشرت آستین دار زیر یک تیشرت بدون آستین میپوشه! این حرکت به نوعی کاستوم سازی یا لباس ویژه ساختن برای کاراکتر ها هست! از اونجایی که افراد به شدت تحت تاثیر شخصیت های کتاب های کامیک هستند! برای خودشان هم یک فرم ظاهری خاص را طراحی کرده اند! و جالب اینجاست که شاید در فصل های ابتدای اصلا متوجه تکراری بودن این فرم نشوید!

چند تا نکته آزار دهنده:

موقع مشاهده سریال شاید اوایلش به وضوح متوجه نشید! ولی کمی که گذشت در قسمت های بعد، صدای بیش از اندازه و بی دلیل خنده های تماشاچی ها! آزار دهنده میشن! یعنی به هر اتفاق کوچک به هر حرکتی واکنش نشون میدن و صدای خنده میاد! و این اصلا جالب نیست فرصت آزادی به ذهنتون نمیده و مدام این خنده ها تکرار میشه! انگار زورکی شما را میخواد بخوندونه! و این کمی از بار کمدی سریال کم کرده!

از طرف دیگه متاسفانه گاهی تعادل و توازن سریال به هم میخوره! و شخصیت ها گاهی بیش از اندازه مورد ظلم و ستم قرار میگیرن! گاهی وقتا سنگینی بیش از حد برای ضایع شدن جنسیت آقایون مشاهده میشه و تعادل جنسیتی خوبی نداره! از طرفی در بیشتر قسمت ها شلدون کوپر قربانی شده و شکست میخوره! در صورتی که قسمت های اولیه اینطور نبود! و شلدون هم خیلی جاها برتری پیدا میکرد و دیگران مسخره می شدند!

برخی قسمت ها حضور بری با اون طرز حرف زدن نیم زبونی مسخره اش خیلی آزار دهنده بود! و اینکه اصلا هیچکس دلش نمیخواست این عوضی! بر دیگران برتری پیدا کنه ولی به طرز فاجعه باری همیشه موفق بود!

توصیه می کنم ببینید!

پایان

  • یک سوال: به نظر شما علت اصلی پایدار نبودن دوستی ها چیست؟!

 

جلب توجه

شروعش شاید خوب نبود ولی به مرور بهتر و بهتر شد!

موضوع و محتوا

خیلی خوب و متفاوت بود! بیشتر علمی آموزنده و روانشناسانه بود!

فیلمنامه

اگر کمی سبک تر و ملایم تر بود بهتر میشد ولی در کل خوب بود! کلمات قلنبه سلنبه ی زیادی به کار می بردند!

موسیقی

صداها خوب بود ولی صدای خندیدن های الکی و مزخرف تماشاچی ها به شدت روی اعصاب بود!

صحنه پردازی

کلیشه و تابلو بود که فقط داخل یکی دوتا لوکیشن ساختگی پر شده! لباس ها هم بعد از یک مدت تنوع خودش را از دست داد!

فیلمبرداری

خیلی یکنواخت بود در واقع اگار اصلا فیلمبردار نداشت!

شخصیت

کار شده بود و روابطی که با هم داشتند با عقل جور در میومد! دوست داشتنی هم بودند!

بازیگران

وظیفه بازیگر انتقال شخصیت و احساس نویسنده به بیننده است که خوب این حس القا شد!

کارگردانی

به خاطر اینکه در کل مجموعه ی خوب و دوست داشتنی ساخته بودند!

پایان عالی

پایانش واقعا شیرین و دوست داشتنی و بدور از تملق و احساسی کردن های بیش از حد! یا درام کردن های بی دلیل بود!

مای ویو

matin

matin

A goal should scare you a little, and excite you A LOT! Joe Vitale اگر نظرات متفاوتی داریم.. به دل نگیرید! نظرات خودتون را بیان کنید. تا فرق موضوعات عمیق، باهر چیز پست، مشخص میشه.

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه‌

  1. شایان گفت:

    پس باید برم ببینمش 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *