نقد و بررسی فیلم The Lion King 2019 تولد دوباره شیر شاه

نقد و بررسی فیلم The Lion King 2019 تولد دوباره شیر شاه

نقد و بررسی فیلم The Lion King 2019 تولد دوباره شیر شاه

فیلم The Lion King 2019 :

۶ ستاره

مقدمه:

فیلم شیر شاه یا همون Lion King که نسخه ی اول و اصلیش سال ۱۹۹۴ ساخته شد و بیشتر کارتون دو بعدی بود! این نسخه ی سال ۲۰۱۹ که با گرافیک سینمایی قوی ساخته شده شروع شدنش مانند همون نسخه ی اول فیلم هست! تقریبا تا تونستند سعی کردند شبیه به واقعیت باشه! ولی به نظرم اون چیزی که همه ی ما از شیر شاه در انتظارمون بود این بود که بیشتر شبیه به شیر شاه باشه تا یک مستند حیات وحش!

در این فیلم James Earl Jones جیمز ارل جونز ، صداگذار Mufasa موفاسا ! Chiwetel Ejiofor چیوتل اجیوفور صدا گذار Scar اسکار ! Seth Rogen ست روگن صداگذار Pumbaa پومبا ! Billy Eichner بیلی آکنر صداگذار Timon تیمون است! کارگردانش هم Jon Favreau جان فاورو هست که کارگردان مالی نیست! در کارنامه خودش فیلم های آشغالی چون Iron man و Iron man 2 و The Jungle Book را داره!

اکثر چیز ها همون تکرار نسخه ی قبلی هست با یک کیفیت خیره کننده! حتی شعری که اولش میخونه! خلاصه اینکه من نشستم مرگ موفاسا را با کیفیت نزدیک به واقعیت دیدم! 😐

پیشنهادات برای فیلم The Lion King 2019:

بهتر بود سایز و قیافه ی کاراکتر ها را مثل همون نسخه ی قبلی کار میکرد! سیمبا مثل سیمبای قبلی بامزه و دوست داشتنی نیست! در سن جوانی هم اون گیرایی و طراوت قبلی را نداره!

اسکار هم زیاد مثل اون شخصیت شیطانی قبلی خودش نیست! یکم درون مایه ی والت دیزنی بودن این محصول از دست رفته! کمتر حس می کنید که ساخت والت دیزنی هست!

شاید همه ی اون هایی که مثل من، تمام نسخه ی قبلی این کارتون را یادشون باشه! دیدن این فیلم کمی واسشون خسته کننده باشه! چون هرچی باشه اون خاطرات قشنگ تری داره و یه طورایی نمادین شده! نقاشی هاش خاصه!

به پشتوانه موفقیت شیر شاه قبلی، موقع شروع شدنش خیلی حالت احساسی و پر ابهت هست! صدای اهنگ زیادی بلند هست و این اعتماد به نفس که با تکیه روی نسخه ی قبلی داره چنگی به دل نمیزنه! به نظرم بهتر بود اگر اون فروتنی و خودمانی بودن شیرشاه سال ۱۹۹۴ را داشت! ولی خب نداره!!

نقاط قوت:

چقدر خوبه که صدای موفاسا را تغییر ندادند!

جمله ی موفاسا به سیمبا خیلی قشنگ بود وقتی داشت قلمرو پادشاهیش را نشون سیمبا میداد!

سیمبا گفت: یک روز همه ی این ها متعلق به من میشه؟ موفاسا جواب میده: این ها متعلق به کسی نیست! یک روزی بار مسئولیت محافظت از همه ی این ها روی دوش تو میافته!

چقدر خوبه که حالا که تصاویر را بازسازی کردند! موسیقی را بازسازی نکردند! واقعا موسیقی های متن شیرشاه گیرا و قشنگ هست!

انمیشن فیلم خیلی قوی کار شده نمیشه گفت پرفکت هست ولی خب خوب کار شده!

نقاط ضعف:

بر خلاف نسخه ی قبلی که صدا گذاری شاهکاری داشت! (اولین کارتونی بود که فرم و حرکت لب و دهن هاشون، با آوا ها همخوانی داشت!) توی این نسخه از شیر شاه اصلا معلوم نیست کی داره حرف میزنه! و به چهره هاشون نمیخوره اصلا!

این گرازه اصلا صدای خوبی نداره! ظاهرش بامزه نیست! وقتی چاق و تپلی بود خیلی باحال تر بود و صدای سث روگن اصلا بهش نمیخوره!

صدای سیمبای جوان اصلا قشنگ نیست! در حالی که کارتون قبلی صدای Matthew Broderick متیو برودریک خیلی قشنگ تر بود! 

نالا وقتی سیمبا را دید خیلی زود رفت سر اصل مطلب که باید برگردی! یه طورایی انگار هول بود! یعنی اینقدر که نالا باید هیجان زده میشد، سیمبا نباید هیجانی میشد! چون نالا فکر میکرد سیمبا مرده و حالا اونو زنده دیده و این گویای هیجان بیشتری هست نسبت به کسی که از خانواده اش فرار کرده و الان داره هیجان زیاد از حدی از خودش بروز میده و این منطقی نیست!

نکته های فیلم The Lion King 2019:

ببینید خیلی راحت دارند تغییر عادات غذا خوردن را به بیننده آموزش میدند! حالا که با گوزن ها و گوشت ها رفیق شده! بهتره یه چیز دیگه بخوره! این حرکت تاثیر عمیقی میذاره روی بچه ها! و بعد از دیدن این فیلم در بزرگسالی اکثر این افراد رو به خام خواری و گیاه خواری میارند! چون یکی از مشکلات جوامع پر خرج و شلوغ امروزی! مشکل تغذیه هست! و چه تغذیه ای بهتر از گیاهان! چون هم تهیه ی راحت تری دارند هم ارزان تر تموم میشن هم بیماری های کمتری دارند!

هاکونا ماتادا hakuna matata به زبان سواحیلی Swahili معنی no trouble میده! به قول خودمون یعنی هرچه بادا باد! مشکلی نیست! (پیغامی که داره این هست: گاهی باید زد دنده ی بیخیالی! ولی نه همیشه نه تا ابد!)

جالبه بدونید اسم رفیکی  به زبان سواحیلی به معنی دوست یا رفیق هست! که در اینجا هم واقعا نقش یک دوست را بازی میکنه! چندتا دیگه از اسم هاشون هم به زبان سواحیلی معانی مرتبطی میده!

مغاهیم:

تا کفتار ها نبودند، اسکار هیچ قدرتی نداشت حتی طمع وی بیهوده بود! اما وقتی کفتار صفتان و لاش خوران گرد یک ستمگر جمع شوند! قدرت از جایی که باید باشد به جایی می رسد که اصلا نباید باشد! در طول تاریخ این درس زیبایی که ماجرای شیر شاه به ما یاد می دهد قابل مشاهده است! صرفا به خاطر وجود یک ذات قدرتمند و همچنین خوب، قرار نیست شرایط همیشه پایدار باشد! اگر نادان ها و کفتار ها گرد فردی حریص جمع شوند، قدرت به دست اسکار می افتد! اگر دانایان و نالا و افرادی مانند مادر نالا که ظلم را نپذیرفت! وجود نداشته باشند، قطعا قدرت به دست سیمبا نمیرسید! و این یک درس بزرگ است! اگر جامعه ی خوبی دارید، حفظش کنید و اگر جامعه تحت سلطه ی ظالمان است! گرد آن ها جمع نشوید و لاشخور و کفتار نباشید که برای یک لقمه بیشتر از گوشت گندیده، هر کاری می کنند! از قدرت بهتر حمایت کنید! چه بسا خود انسان به خودش ظلم می کند!

سخن پایانی:

چیزی که واقعا خسته کننده هست چشماشون هست! در قسمت اصلی فیلم، یعنی کارتون سال ۱۹۹۴ چشماشون خیلی خوب با بیننده ارتباط برقرار میکرد! ولی الان یک حالت بی روح و زیادی فاز طبیعی برداشته! حالت حیوانی داره و به این صحبت هایی که می کنند نمیاد! شبیه موجودات توی مستند ها شدند که انتظار صحبت کردند ازشون نداریم!

اون ابهت و حساسیت و جذابیت کارتون قبلی را نداشت!! یه طورایی حس میکردم دارم راز بقا میبینم تا …LION KING !!!

توصیه می کنم ببینید!

پایان

  • یک سوال: به نظر شما چه محصولاتی باید بازسازی بشند و چه موقعی؟!

 

جلب توجه

شاید به خاطر کنجکاوی اولش خوب بود ولی بعد یهو رنگ و لعابش را از دست داد!

موضوع و محتوا

خیلی عالی! ماجرای تکراری پادشاهی که بهش خیانت میشه! و فرزندی که نه برای پادشاهی بلکه برای نجات همه از تاج و تختش دفاع میکنه!

فیلمنامه

اینم خوب بود!

موسیقی

صداها خوب نبود ولی موسیقی متن فوق العاده ی ای را تکرار کرده بود! که حق داشت بعد از ۲۵ سال دوباره شنیده بشه!

صحنه پردازی

خیلی گرافیک بالایی داشت ولی چشم هاشون اصلا ارتباط برقرار نمیکرد و بیشتر شبیه حیوانات احمق بودند!

فیلمبرداری

خوب کار نکرده بود!

شخصیت

کار خاصی نکردند همون کپی شخصیت های قبلی بود که خوب بودند!

بازیگران

وظیفه القای حس کاراکتر با صدا به عهده بازیگر هست که اینجا خوب کار نشده بود!

کارگردانی

رسما کپی پیست کرده بود!

پایان عالی

فیلم اصلی شاهکار بود و این پایان همون پایان بود!

مای ویو

matin

matin

A goal should scare you a little, and excite you A LOT! Joe Vitale اگر نظرات متفاوتی داریم.. به دل نگیرید! نظرات خودتون را بیان کنید. تا فرق موضوعات عمیق، باهر چیز پست، مشخص میشه.

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه‌

  1. taban گفت:

    توی این شیر شاه جدید چشماشون بی روح بود! انگار که هیچ حسی پشتش نیست
    در صورتی که وقتی کارتون قدیمیشو میبینی اصلا ارتباطی که باهاش برقرار میشه خیلی خداست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *