۵۸ سال انتظار برای ساخت فیلم دیدنی Green Book 2018

فیلم Green Book 2018

فیلم Green Book 2018

فیلم Green Book 2018 :

۸ ستاره

حرف دل:

وای عجب فیلم قشنگیه! یعنی با همین شروع شدنش، از پوستر فیلم! از بازی Viggo Mortensen ویگو مورتنسن، از همین که ویگو مورتنسن را انتخاب کرده برای فیلمش! قشنگ میشه گفت عجب فیلم قشنگیه! همه خوب بازی میکنند و نکته ی مهمی که هست اینه که! از همون شروع شدنش شما را میبره به اون دوران! هیکلش را قشنگ واسه نقش Tony Lip تونی لیپ تغییر داده!

خاصیتی که ویگو مورتنسن داره این هست که، فیلمی که در اون بازی میکنه را دیدنی میکنه! حالا چه فیلم تاریخی از خشونت A History of Violence 2005 باشه! چه فیلم وعده های شرقی Eastern Promises 2007 و کاپیتان فوق العاده Captain Fantastic 2016 باشه! و یا حتی سه گانه ارباب حلقه ها The Lord of the Rings به خاطر وجود شخصیت آراگورن Aragorn با بازی فوق العاده ی ویگو مورتنسن به اینجا رسیده! ویگو را از فیلم ارباب حلقه ها حذف کنید! و ببینید که یک فیلم مسخره و حوصله سر بری به اسم هابیت The Hobbit میشه!

Mahershala Ali ماهرشالا علی هم خیلی خوب بازی میکنه، چهره پخته و مصممی داره! بیننده را با نقشش Dr. Donald Shirley دکتر دونالد شرلی درگیر میکنه! که شاید حتی آدم حوصله سر بری باشه در مقابل تونی! فقط موندم که چطوری ویگو مورتنسن اسکار بهترین بازیگر نقش اول را نگرفت! سه بار نامزد جایزه اسکار شده واقعا حیف هست! ولی خب ماهرشالا علی دوتا اسکار به خاطر نقش مکمل برنده شده! (۲۰۱۶ مهتاب Moonlight ) نمیگم حقش نیست ولی در صحنه ای که مقابل ویگو داره بازی میکنه! واضحه که چقدر بازی ویگو عمیق تر و پخته تر و زیبا تر هست! ولی خب به آکادمی اسکار هم زیاد اعتباری نیست! خیلی دیده شده که اکثر اسکار ها به دلایل سیاسی و اجتماعی داده شده! 

مقدمه:

اسم فیلم را چقدر قشنگ انتخاب کرده! برای همه سوال هست که چرا اسم این فیلم Green Book یا همون کتاب سبز هست! و در یک جایی از فیلم خیلی قشنگ نشون میده که کل فیلم در رابطه با همون کتاب سبز هست! کتاب سبز، یک دفترچه راهنمایی هست از لیست هتل ها و مسیر هایی که برای اشخاص رنگین پوست امن هست! و در این هتل ها امکان اسکان برای این اشخاص وجود داره! اوج ذلت نژاد پرستی

کارگردان فیلم Peter Farrelly پیتر فارلی هست که در کارنامه خودش فیلم های تقریبا خوب داره! ولی هیچکدوم جدی و در حد گرین بوک یا کتاب سبز نیستند! ولی خب دست روی موضوع خوبی در زمان خوبی گذاشتند که ختم به دریافت اسکار بهترین فیلم سال ۲۰۱۸ شد!

فیلم در سبک زندگینامه و کمدی و درام هست و برای اشخاص ۱۳ سال به بالا مناسب هست!

معرفی شخصیت های فیلم Green Book 2018:

از همون اول که شروع میکنه به معرفی تونی، خیلی سنجیده نشون میده که سرسخته، باهوشه، توی رقابت کم نمیاره! برای مثال وقتی اومد خونه و برای همسرش تعریف کرد که پالی چاقال ۲۴ تا هات داگ خورده! همسرش احساس کرد که تونی شرط بندی را به پالی باخته! ولی وقتی تونی میگه «من ۲۶ تا خوردم» واقعا حس خوبش به بیننده منتقل میشه! علاوه بر اینکه از پیروزی تونی خوشحال میشید، از همینجا متوجه میشید که کم نمیاره! پس به شخصیتش علاقه مند میشید یا اینکه حداقل احترام میگذارید! و همین برای کارگردان کافیه که بقیه ماجرا را به خوبی پیش ببره!

همچنین نشون میده که بر اساس افکار اون موقع، با سیاه پوست ها رابطه خوبی نداره!

ولی در مورد شخصیت دکتر خیلی فرق میکنه! و چیزی که شما ازش میبینید و میشناسیدش، بر خلاف تفکر بیننده است! و به سرعت شما باهاش آشنا نمیشید! و همونطور که تونی به مرور با دکتر شرلی آشنا میشه، ما هم آشنا میشیم!

چند نکته:

نکته ای که هست اینه که این فیلم خیلی قشنگ این حس را به بیننده القا میکنه! که چقدر زمان برده تا مردم بتونند این حس را درک کنند و بپذیرند! حدود ۶۰ سال پیش اتفاقاتی افتاده که اگر اون موقع این فیلم ساخته میشد! هیچکس ازش خوشش نمیومد! و این فیلم ۵۸ سال انتظار کشیده تا موقعش برسه تا احترامی که باید را کسب کنه! و حالا این روز رسیده و چقدر زیبا این فیلم دیدنی را ساخته تا همه ی مردم دنیا ببینند! و همه ی ما به اشتباهاتی که امروز انجام میدیم و شاید شصت سال دیگه بهش پی ببریم فکر کنیم!

مردم اون موقع شخصی که اینقدر نخبه است و استعداد داره و چند تا دکترا داره را نمیپذیرفتند! و حتی براش ارزش های انسانی هم قائل نمیشدند!

تاثیری که این دو شخص روی همدیگه میگذارند خیلی جالب هست! دکتر نمیگذاره تونی دزدی های همیشگیش را بکنه! و تونی هم دکتر را وادار میکنه که با دست غذا خوردن را امتحان کنه! ولی در عین حال حد و مرز ها را هم مشخص میکنه! مثلا وقتی استخوان مرغ را میندازه، زیاد سخت نمیگیره چون برای خاک مفید هست! ولی وقتی تونی لیوان یکبار مصرفش را پرت میکنه، دکتر مجبورش کرد تا برگرده و آشغال تجزیه نشدنیش را برداره!

چند نکته بیشتر:

بازیگر نقش زن تونی اصلا بازیگر خوبی نیست!

قسمتی که تونی پیتزا را مثل لقمه ساندویچ میخورد خیلی بامزه بود! :)) یا اونجایی که میگفت اگه به من بگی شما همه ایتالیایی ها از پیتزا و لازانیا خوشتون میاد من ناراحت نمیشم! خخخ

به جرات میگم دقیقه شصت فیلم مکالمه ای که بین تونی و دکتر هست نشون میده! ماهرشالا علی در مقابل ویگو مورتنسن بازیگر کمتری هست!

از اول فیلم امکانش هست یک خشمی توی دل بیننده به خصوص افرادی که اقلیت هستند جمع بشه! ولی با نشون دادن صحنه های امید بخش این حس را به شما میده که، یه روز خوب میاد!

قسمتی که کارگران مزرعه، دکتر را با اون سر و تیپ میبینند! صحنه ی خیلی عمیقی هست! انگار که پیش خودشون حس میکنند اگر اون تونسته پس ما هم میتونیم! و امید ته دلشون زنده میشه! و همچنین دکتر هم یادش میاد که برای چی داره این کار ها را میکنه و هم نوعانش چقدر سختی می کشند! شاید هم داره به این فکر میکنه که این ها توی این مزرعه با این وضعیت داغون هستند! ولی هرچی باشه همدیگه را دارند و یک خانواده هستند! نه یک فرد تنها با لباس های فاخر و زندگی مثلا فانتزی!

جایی که بیننده متوجه میشه، دکتر شرلی خودش خواسته که به کشور های جنوبی بره! متوجه میشیم که میخواسته بیاد تا مردم جنوب که تعصبی تر از شمالی های آمریکا بودند! متوجه بشند که لزوما هر رنگین پوستی برده نیست! (برای اینکه بدونید: کشور های جنوب امریکا به دلیل اینکه بیشتر مزرعه دار بودند و استفاده ی زیادی از برده ها می کردند! به شدت مخالف آزادی برده ها بودند! )

مفاهیم:

نکته ی بسیار مهمی که این فیلم بهش اشاره میکنه، داشتن سیاست خوب هست! اینکه اگر قرار بود آفریقایی-آمریکایی ها مدام شورش کنند! قتل عام کنند، الان به این نقطه نمیرسیدند! داره قشنگ به تونی که در واقع ما هستیم آموزش میده که اگر با چیزی مخالف هستی، لازم نیست خشونت بروز بدی! کافی هست که شان و احترام خودت را حفظ کنی و به مرور به دیگران ثابت کنی که جایگاهت کجاست! دکتر اینقدر برای خودش احترام کسب کرده که راحت به دادستان کل ایالت یعنی بابی کندی تماس گرفت! تا برای آزادیش از اون کمک بخواد!

برای تغییر همیشه مقاومت هست! بهتره این مقاومت با سیاست مثبت و با نرمش بهتر بشه تا اینکه با زور و تحمیل و وحشی گیری بخوایم سلطه گری کنیم!

جوک های فیلم Green Book 2018 خیلی جالب هست! جایی که اصلا یادتون نیست یهو چیزی را میگه که خنده اتون میگیره! انگار که یک ساعت صبر کرده تا موقع مناسبش برسه و بعد با گفتن یک کلمه اون همه خشم و ناراحتی که از ظلمی که به دکتر میشه و به بیننده داره القا میشه! با یک خنده فروکش میکنه و آماده میشه برای دریافت مطالب و آموزش های بعدی!

صحنه ی امیدوار کننده ای هست وقتی پلیس ایست بهشون میده! و طبق معمول این دکتر و تونی احساس می کنند که به خاطر ایراد های نژادپرستانه هست! ولی بعد میبینید که نه! همه ی آدم ها اینطور نیستند، آدم خوب هم پیدا میشه و این پلیس! برای اینکه لاستیک عقب ماشین این ها پنچر شده بهشون ایست داده و حتی کمک میکنه تا لاستیک عوض بشه و به سلامت به راهشون ادامه بدهند!

آخر فیلم Green Book 2018:

هنر کارگردانی این هست که آخرین صحنه ی فیلم وقتی تونی سر میز تو فکره و ساکت هست! دکتر هم توی خونه اش یاد تنهاییاش افتاده! بیننده کاملا با این دو شخص هم دل و هم فکر شده! کاملا درکشون می کنید و احساس میکنید چقدر به این دو نزدیک هستید! من به شخصه یاد جمله ی عمیق تونی افتادم: «دنیا پر از آدم های تنهاییه که میترسن قدم اول را بردارند!»

لحظه ی آخر فیلم وقتی در خونه تونی زده میشه و بعد اون زن و شوهر مسن هستند به جای دکتر! بیننده واقعا انتظار داره که کاش دکتر باشه ولی نیست! و نمک پایانی که غیر کلیشه ای و زیبا هست اینجا مشخص میشه! همین که تونی میاد در خونه را ببنده! دکتر پشت در ظاهر میشه… اگر خود دکتر اول در میزد نمکی نداشت!

آخر فیلم که عکس های واقعی افراد را نشون میده، متوجه میشید که چه ظلمی در حق زن تونی کردند! اون در واقعیت یک دختر زیبا و خوش چهره است! ولی اینجا یک پیرزن زشت را گذاشتند به جاش!

توصیه می کنم ببینید!

پایان

  • یک سوال: به نظر شما علت اصلی انواع تبعیض در دنیا میان انسان ها چیست؟

 

جلب توجه

شروعش خوبی داشت ولی فیلم طولانی هست و تقریبا با یک بار دیدن لذتش تمام میشه! قابلیت تکرار نداره ولی فیلم خیلی زیبایی هست!

موضوع و محتوا

خیلی خوب و عالی، تبعیض نژادی و مقاومت در برابر تغییر، نرمش و کسب احترام!

فیلمنامه

جا داره بگم عالی! روی دیالوگ ها خیلی خوب کار شده بود! زمان بندی ها بسیار خوب و به جا بود!

موسیقی

صداها خوب و موسیقی ها مناسب بودند!

صحنه پردازی

یک کمی توی لباس و تجهیزات لنگ میخورند! خودش را زیاد درگیر جزئیات نکرده! خیلی مهم نیست ولی خب مثلا بارون مصنوعی هست!

فیلمبرداری

خوب کار شده بود و همچنین اسکار بهترین ادیت را هم دریافت کرده!

شخصیت

کاری که کرد انتخاب شخصتی های خوب و انتقال بسیار خوبش به بیننده بود!

بازیگران

و اما بهترین قسمت فیلم که واقعا عالی بودند مخصوصا ویگو مورتنسن!

کارگردانی

به خوبی همه چیز را در کنار هم قرار داده بود و لذت دیدن یک فیلم بسیار خوب را به بیننده داد!

پایان عالی

خیلی خوب و لذت بخش بود! مخصوصا که فیلم واقعی هست و پایان فیلم های واقعی اصولا کلیشه میشه ولی این را خیلی قشنگ تبدیل به یک پایان خوش دلنشین کرد!

مای ویو

matin

matin

A goal should scare you a little, and excite you A LOT! Joe Vitale اگر نظرات متفاوتی داریم.. به دل نگیرید! نظرات خودتون را بیان کنید. تا فرق موضوعات عمیق، باهر چیز پست، مشخص میشه.

مطالب مرتبط

۶ دیدگاه‌

  1. Mahtab Mahtab گفت:

    همشو خودت گفتی !
    خیلی ریز بین و نکته سنج;)
    عالیه .. پیشنهاد میکنم ببینید حتما حتما.

  2. علی گفت:

    وای این بهترین فیلم عمرم بود! چطور این بازیگر هنوز اسکار نگرفته چقدر خندیدم در عین حال که فیلم سراسر مفاهیم انسان شناسی و همنوع دوستی بود
    چقدر قشنگ نوشتید ممنون از مای ویو عزیز

  3. مهرداد فروتن گفت:

    وای عالی بود فقط همین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *