چرا هیچکس از فیلم The Northman 2022 – مرد شمالی خوشش نیامد؟

چرا هیچکس از فیلم The Northman 2022 - مرد شمالی خوشش نیامد؟!

چرا هیچکس از فیلم The Northman 2022 – مرد شمالی خوشش نیامد؟!

فیلم The Northman 2022 – مرد شمالی :

۴ ستاره

مقدمه:

قبل از اینکه به سوال اصلی در باره The Northman – مرد شمالی ، بپرداریم، بریم یکم توضیحات مختصری راجع به خود فیلم و عوامل فیلم بدیم.

The Northman 2022 – مرد شمالی ، یک فیلم از ژانر اکشن ، ماجرایی و درام هست. محصول سال ۲۰۲۲ آمریکا. رده سنی فیلم R هست! یعنی صحنه داره! پس با بچه ها نبینید؛ با خانواده هم نبینید! کارگردان فیلم آقای رابرت اگرز Robert Eggers هست. تقریبا سومین فیلمی هست که ساخته و گویا در ساخت فیلم های تاریخی دستی داره و تحقیقاتی انجام میده که اصولا مطابق با تاریخ واقعی باشه! بازیگر سوئدی نقش اصلی فیلم The Northman 2022 – مرد شمالی که نقش املث Amleth را بازی میکنه، آقای Alexander Skarsgård الکساندر اسکارسگارد هست. قبلا در نقش تارزان بازی کرده. جالبه بدونید شکسپیر که اینقدر انگلیسی ها بهش مینازند، هملت را از روی این شخصیت کپی کرده! نیکول کیدمن Nicole Kidman – ایتان هاوک Ethan Hawke – آنیا تیلور جوی Anya Taylor-Joy و ویلم دافو Willem Dafoe از جمله بازیگران این فیلم هستند.

ماجرای The Northman 2022 – مرد شمالی (شامل اسپویل):

ماجرای کلی فیلم مرد شمالی، یک انتقام ساده است. یک پسر که پدرش توسط عموش کشته شده! میخواد انتقام خون پدر و اسارت مادرش را بگیره! از قدیم هم گفتند اگه میخوای انتقام بگیری باید دوتا گور بکنی! یکی برای خودت یکی برای اون فرد! کلا انتقام شمشیر دو لبه است. ولی خب بعضی ها هم میگن لذتی که در انتقام هست، در هیچ چیز دیگه نیست!

کلا از فیلم هایی که میشه توی یک جمله خلاصه اش کرد خوشم نمیاد! اینا مغز زیادی واسش ریخته نشده. بارها هم گفتم: فیلمی که از روی یه جمله ساخته بشه و بسط داده بشه. میشه هم کوتاه بشه و در حد همون یک جمله باشه. تقریبا تمام صحنه های فیلم اضافی هست تا وقتی که میرسه به لحظه ی انتقام گرفتن! چون کل فیلم The Northman 2022 – مرد شمالی حاشیه است! و این خیلی بده! میتونی فیلم را خیلی راحت توی ۱۰ دقیقه نشون یکی بدی و اون شخص بگه فیلم را دیدم و فهمیدم. پس کلا ماجرا و مفهوم خاصی نداره.

نقد و بررسی:

نکات منفی ( ) : بهتره اول از منفی ها شروع کنیم که آخر سر نکات مثبت و خوشمزه را بگیم طعم ذهنمون عوض بشه. فیلم دوتا نکته ی خیلی خیلی منفی داره که بدجور توی ذوق میزنه!

  1. حال به هم زن است! چیزی که به نظر میرسه این هست که کارگردان فیلم خیلی علاقه ای به فرهنگ وایکینگی و کشور های اسکاندیناوی نداره. خیلی بدجور داره رسم و رسوم های بدرد نخور و مزخرف نشون میده که به شدت هم نکبت و افتضاحه! اصلا واسم مهم نیست که قبلا این مدلی بوده و این چیزهایی که به تصویر کشیده کاملا واقعی هم باشه! این که مستند نیست! فیلم باید دلچسب باشه باید حس و حال و دنیای خاص خودش را داشته باشه. یعنی چی هی حیوون بازی در میارن؟ کلی کارهای بی ادبی میکنند! آخه هر چیزی هم حدی داره اینقدر دیگران را میکوبونی تو فیلمت که چی؟ توی فیلم چندجا هم نشون میده که این کفار، مسیحی ها را به بردگی میگرفتند و خیلی باهاشون بد بودند! احساس من این بود که خیلی اصرار داشت بگه اینا یک مشت کافر بی شعور بودند. خب بودند که بودند. به ما چه! دو ساعت بشینیم نکبت بازی ببینیم؟
  2. به شدت احساس بطالت و وقت تلف کردن میده! بعضی وقت ها هست شما فیلم میبینید مثل فیلم قاپ زنی Snatch ، بعد این فیلم احساس خوبی دارید. مثل وقتی رفتید باشگاه. از جسمتون کار کشیدید ولی خسته نیستید. این فیلم حس خر کاری و بیگاری را میده، مثل تمیزکاری منزل تازه هیچ مهمونی هم قرار نیست بیاد و خونه را میخواهید بفروشید! خیلی خسته کننده است. راحت میشد یک ساعت فیلم را سانسور کرد. جدای مسائلی که باید سانسور میشد. هی نشون میده شب شده دارند میرقصند و انگار عقلشونو هم گذاشتند کنار بوته ها!
  3. مدام میره تو فاز دید در شب! یه جورایی اصرار رو این داشت که شب ها فاز لنز بشه دید در شب. همه چیز سیاه و سفید و یک حالت مرده و بی روح. یک نگاه به فیلم هایی که با دوربین های دید در شب گرفته شده بیاندازید تا متوجه بشید چقدر این صحنه ها آزار دهنده است.
  4. کند پیش میره! چند بار وسط فیلم The Northman 2022 – مرد شمالی، پا شدم رفتم. جالب اینجاست که ده دقیقه اول فیلم را با یک شخص دیگه دیدم که متاسفانه اینقدر فضای فیلم زننده و زشت بود شرم کردم. خاموشش کردم و یک موقع که نه چیزی خورده بودم که بالا بیارم و نه خسته بودم که وسط فیلم راحت خوابم ببره، نشستم ادامه اش را دیدم ولی چند بار فیلم را قطع کردم چون واقعا حوصله ام سر رفت! و قول داده بودم به خودم که فیلم را نزنم جلو بره!
  5. خیلی سر بریدند توی فیلم. جالب نیست. دیزنی یک سیاست عدم سر بریدن توی فیلم هاش داره. خیلی خوبه. بریدن سر خیلی عمل وحشیانه و غیر طبیعی هست. خوب نیست مدام نشون داده بشه. اینم بر میگرده به اینکه انگار میخواست حالی بیننده کنه که اونا خیلی وحشی بودند! اوکی اینم فهمیدیم دیگه بسه یه دقیقه سر نبر ببینم چه خبره!

نکات مثبت ( + ) :

  1. بازیگر نقش اول خیلی تو نقش بود و خیلی عربده میزد و رفته بود تا گردن تو لجن! هیکلش خوب بود. حسابی گریمش کرده بودند و بهش میومد یه دیوونه ی وحشی باشه ولی متاسفانه چهره اش اصلا به آدم های بی ذات و گریه نکن نمیخورد. اتفاقا مثل اینایی بود که همش یه دردیشون هست که میزنن راحت زیر گریه! بدجوری هم بچه ننه بود. (ای بابا اینم که شد نکته منفی!) فقط هیکلو بچسب همین.
  2. صحنه سازی ها تقریبا خوب بود. حیف که بی هدف و بدون عمق بود. ولی صحنه های فیلم The Northman 2022 – مرد شمالی طبیعی و با هارمونی خوبی پیش میرفت. مطابق ماجرا بود. احساس نمی کردید فیلم یه جای دیگه گرفته شده و شما توی یه دنیای دیگه هستید.
  3. تقریبا اکثریت کارشون را جدی گرفته بودند. بهش نمیومد فیلمی باشه که همینطور سر سری ساخته شده باشه. ولی حیف این همه تلاش که با یک کارگردان بی تجربه خرج پر کردن وقت نوجوان ها میشه.
  4. توی یکی از صحنه ها دیدم یه شخصی داشت با اسب میرفت تو آسمون دندوناش انگار ارتودنسی بود خنده ام گرفت جالب بود! شاید اینم یه نکته مثبت باشه دیگه!

آخر کلام پاسخ سوال اول:

هر فیلمی با دو دسته آدم سر و کار داره. اونایی که از ابتدا از موضوع و ژانر و همه چیز فیلم شما خوششون نمیاد و خب تکلیفشون معلومه. نمیبینند. اونایی هم که خوششون میاد برای لذت بردن میان جلو نه برای اینکه بهشون بگید این چیزی که شما خوشتون اومده یه چیز آشغال و بیخوده!

کلا قرار نیست همه از فیلم شما خوششون بیاد. ولی وقتی یک نفر که خودش علاقه ای به موضوعی نداره یا از یک عده بدش میاد، فیلم را میسازه! مشکلی که داره، این هست که، طرفدار های اون ماجرا… حالشون از فیلمی که ساختید بهم میخوره! من به شخصه از سریال وایکینگ ها خوشم اومده بود. حس کردم اینم تو همون مایه ها باشه ولی دیدم چقدر خلافش بود. اصلا صحنه های جذاب اون چکار داشت به این. The Northman 2022 – مرد شمالی یک مشت وحشی و دیوونه را نشون میداد در حالی که وایکینگ ها واقعا جذابیت های خاص خودش را داشت.

توصیه من به شما این هست: اگر از طرفداران وایکینگ ها هستید اگر با سریال وایکینگ ها حال کردید. اصلا این فیلم را نبینید! چون حالتون را بهم میزنه.

توصیه می کنم ببینید!

پایان

  • یک سوال: شما اگر هزارسال پیش زندگی می کردید با کلی خرافات! آیا به خاطر عقایدتون راحت آدم می کشتید؟

جلب توجه

شروعش یه حالی بود، یعنی اولش یکم خوشت میومد بعد بدت میومد! زود از فیلم زده شدم پس نه!

موضوع و محتوا

خیلی نه ولی اگر در یک جمله خلاصه اش کنیم موضوعش بدک نبود!

فیلمنامه

جایی ندیدم خوب عمل کنه.

موسیقی

صداها و موسیقی را حال نکردم هی زوزه میکشیدن هو هو میکردن حال نداد!

صحنه پردازی

بد نبود! یه چندتا صحنه ی کارت پستالی داشت فقط!

فیلمبرداری

خیلی سعی کرد ولی خب یه فیلمنامه ی بد را نمیشه خوب به تصویر کشید.

شخصیت

واسه اش زحمت کشیده بودند مشخص بود مایه گذاشتند. نقش اول خیلی عربده زد گناه داره ستاره نگیره.

 بازیگران

مصنوعی نبودند و خوب کار شد. فقط نیکول کیدمن بد بازی میکرد تقریبا مثل همیشه!

کارگردانی

مذهبی و تعصبی!

پایان عالی

دیگه یک داستانی بود که از پیش تعریف شده بود! مدام هی گفت تقدیر اینه تقدیر اینه چه انتظاری غیر این داشتین! من حتی حدس زدم مامانش هم کاملا راضی و خوشحاله که بود!

مای ویو

matin

matin

A goal should scare you a little, and excite you A LOT! Joe Vitale اگر نظرات متفاوتی داریم.. به دل نگیرید! نظرات خودتون را بیان کنید. تا فرق موضوعات عمیق، باهر چیز پست، مشخص میشه.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *